nedeľa, 29. januára 2017

Z Javy do Javascriptu? (2) Komunita

V predošlom článku som v krátkosti načrtol moje skúsenosti s Javou a Javascriptom. V tomto opíšem môj pohľad na komunitu, ktorá ich obklopuje. Táto téma je veľmi široká, ja z nej vyberiem iba tie časti, ktoré vnímam najsilnejšie.

Široká a ustálená komunita okolo Javy


Komunita okolo Javy mi vždy pripadala v poriadku. Open-source knižníc je neúrekom a aj veľký hráči takto zverejňujú svoje projekty. Je možné nájsť dostatok informácií na blogoch a Stack Overflow. Z problémov, ktoré sa tam riešia vidno veľkú rôznorodosť ľudí z komunity. Celkovo vo mne budí pocit takej mravčej práce, kde ludia-mravčeky majú svoj cieľ a vidia cestu, ako ho dosiahnuť.

Častokrát to zvonka vyzerá, že sa vlastne v tej Jave toho už veľa nedeje, ale ja si nemyslím, že je to tak. Pod povrchom sa vždy vynárajú zaujímavé prístupy, ktoré menia veci vo veľkom, hoci Java platforma ostáva rovnaká. Spomeniem napríklad vlny okolo DevOps, Micro Services, problematika okolo distribuovaných systémov a Eventual Consistency. Áno, nie sú to témy, ktoré by sa týkali výlučne alebo prišli iba z Javy, ale ako sa ukazuje, platforma je dostatočne robustná na to, aby sa dali riešiť bez veľkých zásahov do nej. Preto si myslím, že pri posudzovaní, čo nové sa okolo Javy deje treba brať väčší ohľad práve aj na to, čo sa deje okolo takýchto tém.

Nadšená JavaScriptová komunita

JavaScript má úžasnú kominitu. Je z nej cítil veľmi veľká energia a celkové nadšenie mi pripadá omnoho väčšie oproti Jave. Ale nemôžem si pomôcť, veľakrát mi to pripomína takú úprimnú detskú radosť nad novou hračkou. Príde nejaká nová utilitka, knižnica UI komponentov alebo vylepšenie balíkovacieho systému a na Twittery, blogoch a podcastoch čítate a počujete, ako sa z toho ľudia tešia. Samozrejme, je to nákazlivé a to je dobré. Len potom zistíte, že buď nemáte čas sa so všetkymi tými hračkami pohrať, alebo naopak, nerobíte nič iné iba sa hráte - našťastie, voľba je na vás.

Materiálov je na internete veľa, avšak veľmi rýchlo sa stávajú neaktuálnymi, pretože veci, ktoré popisujú sa rapídne menia. Toto sa týka aj kníh, veď na niektoré nové frameworky je ťažké vôbec nejakú dobrú nájsť a keď aj nejaká vyšla pred rokom-dvoma, je treba dobre zvážiť, či sa do nej oplatí investovať. Hľadať v takýchto knihách best practices je na pováženie, pretože tie sa tiež rýchlo menia. Avšak nie je to úplne zbytočné, najmä ak sa potrebujete zorientovať v niečom s čím ste ešte nerobili - po čase si budete na ich základe vedieť odvodiť vlastné best practices pre nové veci.

Je možné identifikovať spoločnosti a jednotlivcov, ktorý majú na ďalšie smerovanie výrazný vply. Je potešujúce, že sú to naozaj šikovný ľudia, ktorý sa dostali do popredia svojou prácou a že sú schopný navzájom sa dopĺňať a inšpirovať a zdá sa mi, že voči sebe majú taký zdravý rešpekt.

Veľa ľudí je uchvátených tým, na akých všemožných zariadeniach a platformách sa dá JavaScript spustiť. Komunita si užíva, že sa z neho stáva univerzálny jazyk (resp. platforma), ktorým možno pokryť celé spektrum use casov. Uvidíme, či toto súčasné momentum vydrží, ak áno, tak sa teším na prvý request, keď budem mať naprogramovať niečo pre žiarovku.

Konferenčný paradox

Obe komunity sú dostatočne veľké na to, aby sme sa ani v jednom prípade nemuseli obávať, že v tom ostaneme sami. A tiež sú schopné naplniť "konferenčný paradok", ktorý znamená, že ak ste na konferencii, kde sa rieši jedna z týchto platforiem, máte pocit, že sa okolo nej točí všetko a že všetci ju už používajú alebo sa na ňu chystajú prejsť a tá druhá je len "tá druhá". Ak si radšej prehlbujete znalosti do hĺbky než do šírky, možno bude pre vašu psychickú pohodu lepšie, ak tomu podľahnete.

Pokračovanie nabudúce...

Na tento článok by som chcel neskôr nadviazať, aby by som priblížil ďalšie témy, ktoré sa mi pri porovnávaní Javy a JavaScriptu vynárajú.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára